SummerSnow VS Winter Snow!

 
Månadens Statement:
 
"Jag anser att det i många fall är mycket bättre att curla sina växter än sina barn..."
 
Tyvärr har jag ingen slutlig rapport som backar upp detta påstående, efterrsom att min son fortfarande befinner sig i tonåren, men det känns instinktivt att det är bra mycket bättre att överdrivet pyssla om sin rododendron varje höst än att dagligen försöka få sonen att inse vikten av självstudier...
 
När det gäller att curla sina växter och förbereda dem inför årets kallaste månader handlar mycket om att hitta rätt kläder åt rätt växt. I ett nordligt hörn vid mitt hus står en parkrhododendron (en av de första växter jag planterade) som tyvärr får sig en rejäl knockout varje år av enorma fallande snö och issjok.
Här gäller det alltså att ge stadga underifrån för att bevara växtformen och att framför allt skydda de känsliga yngre grenarna i mitten. Rhododendron är även en vintergrön växt och bladen avger därför vatten, mer eller mindre, året om. Här behövs ett luftigt material!
 
Hittills har jag använt mig av täckbark och det har visserligen hjälpt till för att bevara en fin växtform men eftersom barken slukar kvävet i jorden (i en förmultningsprocess som kan ta uppemot 20 år!!!) och avlägsnandet på något vis alltid hamnar längst ner på min vårliga prioriteringslista, har jag i år använt mig av rankor från skogklematisen 'Summer Snow'.
 
Summer Snow är en ovärderlig lysande utfyllnad på höjden för trädgårdens alla dunkla vrår och en av mina absoluta favoritväxter! Hos mig klättrar den nästan för överdådigt på spaljeer och därför klipper jag ner den varje höst medan rankorna fortfarande är mjuka och lätthanterliga.
Jag har även tidigare lindat den runt stammarna på flera rhododendron som också kämpar emot snötrycket och med ett mycket gott resulat! Skogsklematisen må se sirlig och ljuv ut som ett sommarmoln, men förvedad är den ett förvånansvärt stabilt stöd.
Nu hoppas jag verkligen att den också står pall för den här utmaningen och avancemanget till elitserien
i min trädgård för - Summer Snow VS Winter Snow!