Hur sår man något som inte syns?

 
Äntligen har de kommit, mina sylnarvsfrön från Jelitto som ska planteras i 16 stora pokalkrukor på ena sidan av skiffertrappan som leder upp till huset!(se huvudbild) För att få ordern godkänd var jag tvungen att beställa 4 fröpåsar, 3 vanliga och 1 större portion. Gissa om jag blir snopen när 3 av 4 påsar visar sig vara tomma?!!
 
...Åååh, eller, vänta lite nu...de är inte tomma! Det ligger nåt inuti....
 
 
                                                                                                 Luktärtsfrön i förgrunden
 
Efter att ha kliat mig i huvudet i flera dagar frågar jag mannen om han har nån idé om hur tusan jag ska gå tillväga? Varav han snabbt som sjutton; diskar ur, ställer underredet i micron och lägger locket på spisen till -
vår gamla sockerströare!
 
 
 
  
                                                                              3 påsar                                                          4 påsar
 
Jag följer noga hans instruktioner om att inte lämna fingeravtryck på insidan av ströaren, skruvar ihop och testar att först sockra på ett tomt A4 papper- funkar finfint!
 

 
 
Bredsår sedan fröna i en vanlig plastback med massor av borrade hål i botten och fyller liksom en lasagneform på med ett lager leccakulor, tunna papperservetter och såjord blandad med sand längst upp. Jag tänker mig att pappersservetterna ska underlätta senare så att jag slipper 'spela' med leccakulor när jag flyttar plantorna till urnorna! 
 
 
 
OM SYLNARV en väldigt anspråkslös stenpartiväxt (därav sandblandningen) som tål att trampas på och trivs till och med mellan gångplattor.Obs! Trampnarv är en släkting och en namnsort som av många anses som ett ogräs eftersom den självsår sig överallt.